Flappenkoning

Oerle, een klein gehucht bij Veldhoven, was beroemd om de flappen van bakker Hans van Ras. Appel en kers en ongelofelijk groot: een standaard flap was goed om een ontbijtbord mee te vullen en de doorsnee van de koning onder de flappen telde maar liefst één meter.

De klantenkring van de Oerlese bakkerij reikte van Breda tot aan Limburg. Ruim 25 jaar lang waren de flappen uit Oerle een alom bekende en gewaardeerde traktatie waar talloze jarigen hun collega’s en vrienden mee verblijdden.

Bedrijven en organisaties bestelden met enige regelmaat honderden exemplaren tegelijkertijd en wanneer je in zijn zaak kwam was het altijd gezellig druk. Helaas moest Van Ras omwille van zijn gezondheid stoppen en kwam er abrupt een einde aan het succesverhaal.

Het geheim van zijn succes? Kiezen. Immers: wie niet kiest blijft in heel veel opzichten ‘grijs’. Van Ras was niet één van de velen, niet ‘zomaar een bakker’ zoals je die in ieder dorp of iedere stad ziet maar een bakker die in de hele regio wereldberoemd was om zijn flappen.

Kiezen. Het klinkt zo simpel maar kennelijk is het niet zo eenvoudig. Veel bedrijven lijken nogal sterk op elkaar en doen min of meer hetzelfde: van alles en nog niets. Zeker in een economie waarin veel bedrijven last hebben van een toenemend aantal concurrenten en een voortdurende prijsdruk is het van groot belang om serieus werk te maken van onderscheidend vermogen en een dito positionering.

Stel uzelf kritische vragen: waar bent u bijzonder goed in, wat maakt u zo uniek? Waar staat u voor en waar gaat u voor? Waar worden uw klanten nou écht gelukkig van? Voor welke klanten wilt u wel en voor welke klanten wilt u liever niet werken?

Durf te kiezen, voor onderscheidende producten en diensten, een bijzondere werkwijze of richt u op een specifiek deel van de markt. Durf te kiezen, dan wordt ú gekozen!

Deze column is in 2005 gepubliceerd in het Eindhovens Dagblad


About this entry