Neerlands trots en hoop in bange dagen

De Postbus 51-campagnes. U kent ze wel van de televisie. Er zitten duidelijke boodschappen in: drink niet te veel, vrij en rij veilig enzovoort. ‘Bob jij of bob ik?’, ‘wie laat zich dan ook … zonder condoom’ en… – eentje uit de oude doos – ‘Een beter milieu begint bij jezelf’.Voor de 27 Postbus 51-campagnes in 2004 zijn in totaal 174 doelstellingen geformuleerd die bij moeten dragen aan het realiseren van door de overheid opgestelde beleidsdoelstellingen. In 2004 ging er een enorm bedrag in om: zo’n 12 miljoen euro waarvan meer dan de helft werd besteed aan zendtijd op radio en televisie.

Waar ik als ondernemer met mijn gezond verstand niet bij kan is dat er van alle campagnes in 2004 slechts één afkomstig is van het ministerie van Economische Zaken. En van alle 148 Postbus 51-campagnes van de afgelopen vijf jaar slechts vijf. Onbegrijpelijk. Zeker als je beseft dat de Nederlandse economie er niet bepaald rooskleurig voor staat.

De concurrentiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven is de afgelopen jaren verslechterd. Een groot aantal ranglijstjes, cijfers en ervaringen laten dit onomstotelijk zien. De oorzaken zijn bekend. Bijvoorbeeld sterk gestegen arbeidskosten, belastingdruk en een hoge regeldruk. Verder zijn er knelpunten in de infrastructuur en in het onderwijs. Daarmee is de economie voor burgers, bedrijfsleven, onderwijs én overheid zorgenkind nummer één. Het ministerie van EZ onderkent dit en beseft dat áls we onze individuele welvaart en onze collectieve voorzieningen in stand willen houden, we deze trend moeten doorbreken. En vlug ook.

In mijn ogen is campagne voeren via Postbus 51 een uitstekend middel om Nederlanders iets te geven waar het nu aan ontbreekt: geloof in de Nederlandse economie. Ik weet inmiddels wel dat ik niet met drank achter het stuur moet kruipen. En dat het verstandig is om mijn gordel om te doen. Maar ik weet amper waar politiek Den Haag en de Nederlandse economie voor staan en gaan.

Daar waar de Brabantse overheden sterk zijn in het op de kaart zetten van onze regio als leidend in technologie, food en design laat de landelijke overheid het volstrekt afweten. Laat maar zien wat voor prachtige bedrijven we in Nederland hebben, waar onze kracht ligt en waar we – economisch gezien – succes boeken.

Neerlands trots en hoop in bange dagen! Via Postbus 51 kunnen we werken aan de kennis, de houding en het gedrag van de Nederlandse consument en ondernemer. En dat is hard nodig om er samen bovenop te komen en als vanouds economisch voorop te lopen. ‘Onderneem jij of onderneem ik?’. Ik zie het helemaal voor me.

Deze column is in 2005 gepubliceerd in het Eindhovens Dagblad


About this entry