‘De nieuwe werkelijkheid’: uitgesproken kansen voor merken en marketeers

Je kunt de golven niet tegenhouden. Maar je kunt wel leren surfen. [Khaled Hosseini]

Op de scheidslijn van wat achter ons ligt en wat komen gaat, maken we graag goede voornemens. Een mooie traditie. Maar weet je wat nog mooier is? Op die scheidslijn bevinden we ons elke dag, ieder moment. Nu!

Ook in deze tijd van crisis biedt de wereld om ons heen ons volop keuzes. Hoe sta jij in het heden en hoe kijk jij naar de toekomst? Met ingehouden adem en fingers crossed? Of zie je die crisis als een permanente nieuwe werkelijkheid, die je nieuwe kansen biedt? Want kansen zijn er volop. Juist nu, nu bijzaken weer bijzaken worden en enkel telt wat echt belangrijk is.

We zitten midden in een fase van transitie, van belevingseconomie naar betekeniseconomie. Dat is de mooie achterkant van die verder zo vervelende recessie-medaille. Mensen zijn op zoek naar nieuwe zekerheden en betekenis. Naar zaken die er echt toe doen, oprecht en authentiek. Een klimaat waarin sprekende, betekenisvolle merken uitstekend gedijen. Merken die zich verbinden met de wereld en de mensen om hen heen. Neem Nike, dat iedereen met een lichaam een atleet laat zijn. Of Starbucks, waar we een gastvrije en comfortabele ‘derde plek’ vinden, tussen werk en thuis. En Ikea, dat design voor iedereen bereikbaar maakt.

Deze tijd biedt uitgesproken kansen om je merk betekenisvol te laten zijn en daarmee mensen te raken. Meer kansen dan ooit bovendien om mensen te bereiken door merk-waardig te communiceren en te interacteren, via een ongekend breed scala kanalen. Één op veel, één op één, over en weer, via print, het web, on the go… Zinvolle content delen, die voor je doelgroep weer de moeite waard is om verder te delen. Zodat men je merk omarmt, niet als ‘iets’ maar als ‘iemand’. Als een persoonlijkheid, een vriend wellicht, op wie je altijd kunt rekenen, die er altijd voor je is.

Ik ben er voor je. Ik barst van de energie, inspiratie en ideeën om de nieuwe werkelijkheid te omarmen. Ga je met me mee, surfen over de golven?

Joris van der Waart


About this entry